Monday, May 23, 2016

Εξυπηρέτηση online μέσω «Αριάδνης»: 30 ηλεκτρονικές συναλλαγές με τη δημόσια υπηρεσία έξω από γραφειοκρατικούς λαβυρίνθους

Εδώ και μερικούς μήνες βρίσκεται σε λειτουργία και είναι διαθέσιμη για το ευρύ κοινό η ολοκληρωμένη ηλεκτρονική κυβερνητική πύλη Αριάδνη – θα την βρείτε στην  διεύθυνση www.ariadne.gov.cy – μέσω της οποίας ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί ηλεκτρονικά από διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου.
Ομολογουμένως η Κύπρος άργησε πολύ να αποκτήσει μια πύλη e-government, η οποία σε σχέση με τις υπηρεσίες που προσφέρονταν ηλεκτρονικά έως προσφάτως, προσφέρει την εξής καινοτομία: αναλαμβάνει να συλλέξει από άλλους κυβερνητικούς οργανισμούς τα αναγκαία πιστοποιητικά και βεβαιώσεις που απαιτούνται για την υποβολή των διαφόρων αιτήσεων που απαιτούνται για διεκπεραίωση . Συνεπώς η Αριάδνη έχει ενοποιήσει τα αρχεία ορισμένων – όχι όλων ακόμη – υπηρεσιών ώστε ο πολίτης να μπορεί πραγματικά να εξυπηρετηθεί ηλεκτρονικά, χωρίς να χρειάζεται π.χ. να καταθέσει την ταυτότητά του ή άλλες βεβαιώσεις. Το ίδιο το σύστημα θα ανατρέξει στα αρχεία για να τις βρει.

Σταδιακά θα μεταφέρονται οι διάσπαρτες υφιστάμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες στην πλατφόρμα και σιγά-σιγά η Αριάδνη θα εμπλουτίζεται με νέες υπηρεσίες

Με πρόγραμμα
Η Αριάδνη δόθηκε στο κοινό προς τα τέλη περασμένου Δεκέμβρη με 30 αρχικά e-υπηρεσίες  οι οποίες σταδιακά θα εμπλουτίζονται με την προσθήκη και νέων, όπως δήλωσε στον «Π» ο υπεύθυνος του έργου στο Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής, Κυριάκος Κωνσταντινίδης. «Ο αρχικός μας στόχος ήταν να γίνει η υποδομή για να αναπτυχθεί η πλατφόρμα σταδιακά. Ήδη βάζουμε καινούργιες υπηρεσίες στην πλατφόρμα και βρίσκεται υπό επεξεργασία και ο κατάλογος των νέων υπηρεσιών που θα ενταχθούν σιγά-σιγά τα επόμενα δύο χρόνια. Ο κατάλογος έχει εγκριθεί από το Συμβούλιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης επικεφαλής του οποίου είναι ο υπουργός παρά το Προέδρω, επεσήμανε ο κ. Κωνσταντινίδης.


Όπως μας εξήγησε, μέχρι σήμερα, με την Αριάδνη έχουν διασυνδεθεί τα αρχεία Πληθυσμού Κτηματολογίου, Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Φόρου Εισοδήματος. Ο στόχος είναι να διασυνδεθούν όλα  τα αρχεία (φτάνει να υπάρχει συμβατότητα συστημάτων και τεχνολογιών για ανταλλαγή δεδομένων) ώστε να μπορούν οι εργασίες για όλες τις υπηρεσίες του δημοσίου να διεκπεραιώνονται μέσω της Αριάδνης.  Μία πολύ χρήσιμη υπηρεσία που πρέπει να προστεθεί, και είναι στα σχέδια, είναι η διασύνδεση της Αριάδνης με το αρχείο του υπουργείου Υγείας. Πόσο εύκολη θα γινόταν η ζωή του πολίτη εάν π.χ. μπορούσε να εκδώσει κάρτα νοσηλείας από το σπίτι του!
Ο κ. Κωνσταντινίδης θεωρεί πως το σημαντικότερο επίτευγμα μέχρι στιγμής είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη στα ζητήματα που αφορούν το τμήμα κοινωνικών ασφαλίσεων και το τμήμα κτηματολογίου. Θέματα συντάξεων, επιδομάτων (π.χ. μητρότητας), βοηθημάτων (π.χ. τοκετού) κλπ πλέον μπορούν να τύχουν εξυπηρέτησης ηλεκτρονικά. Ή θέματα κτηματολογίου όπως υπολογισμός τελών μεταβίβασης ακινήτων ο πολίτης δεν χρειάζεται πλέον να τρέχει στη δημόσια υπηρεσία για να έχει γνώση.
Το κέρδος
Με ένα σερφάρισμα στην Πύλη μπορεί κανείς να δει ποιες υπηρεσίες προσφέρονται και πώς μπορεί να εξυπηρετηθεί. Προϋπόθεση βεβαίως είναι η εγγραφή του πολίτη στην Πύλη (είναι η ταυτότητά του). Ο κωδικός αυτός είναι ενιαίος για login σε όλα τα κρατικά συστήματα.
Μέχρι στιγμής, από τον Δεκέμβριο έως σήμερα, έχουν εγγραφεί στην Αριάδνη γύρω στους 1000 χρήστες, πολίτες και επιχειρήσεις. Είναι μεν μικρός αριθμός αλλά όταν γίνει ευρύτερα γνωστή η ύπαρξη της Πύλης οι πολίτες που θα επιλέξουν να εξυπηρετηθούν ηλεκτρονικά θα είναι πολύ περισσότεροι. Μπορεί κανείς να αντιληφθεί ότι τα οφέλη από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι τεράστια και δεν αφορούν μόνο τον χρόνο που κερδίζει ο πολίτης, ο οποίος έχει πρόσβαση απ’ οπουδήποτε 24 ώρες το 24ωρο για επτά ημέρες. Αφορούν και την απλοποίηση των διαδικασιών, την γρήγορη εξυπηρέτηση, την αύξηση της παραγωγικότητας του δημοσίου, είτε στα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη, είτε στις ίδιες τις υπηρεσίες. Ήδη σε αρκετές υπηρεσίες που προσφέρει η Αριάδνη δεν χρειάζεται να παρέμβει κάποιος δημόσιος λειτουργός. Διεξάγονται αυτοματοποιημένα οι εργασίες σημείωσε ο κ. Κωνσταντινίδης.
Εξάλλου σταδιακά οι υπηρεσίες που προσφέρει ηλεκτρονικά το κράτος και είναι διάσπαρτες σε άλλες ηλεκτρονικές διευθύνσεις θα μεταφερθούν στην πλατφόρμα της Αριάδνης. Για παράδειγμα,  για την ανανέωση της άδειας κυκλοφορίας, ο πολίτης σήμερα μεταφέρεται από την πύλη Αριάδνη στην ιστοσελίδα του Τμήματος Οδικών Μεταφορών για ανανέωση. Στο μέλλον θα γνωρίζει πως όλες οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τις οποίες θέλει να εξυπηρετηθεί θα προσφέρονται αποκλειστικά μέσω της Αριάδνης.
Όπως μπορεί κανείς να δει, άλλες υπηρεσίες σε σχέση με τα οχήματα που προσφέρονται είναι:  Πλειστηριασμός αριθμού εγγραφής οχήματοςonline κράτηση ημερομηνίας και ώρας εξέτασης για απόκτηση άδειας οδήγησης, ενώ υπάρχει και πρόγραμμα υπολογισμού του φόρου κατανάλωσης για οχήματα που παραπέμπει στο Τμήμα Τελωνείων.
Η πλατφόρμα δίνει την ευχέρεια στον πολίτη να κάνει online πληρωμές όπως να ανανεώσει την άδεια κυνηγίου, να πληρώσει τις κοινωνικές του ασφαλίσεις εάν είναι αυτοτελώς εργοδοτούμενος ή εργοδότης, να πληρώσει εξώδικα, να ανανεώσει τις άδειες αλιείας, τον ελλιμενισμό σκαφών, ακόμη και να πληρώσει το ρεύμα, τα τέλη δημαρχείων ή τον φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας.
Από την Πύλη μπορεί κανείς να υποβάλει online παράπονα κατά της Αστυνομίας προς την Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Παραπόνων, προς την Επίτροπο Διοικήσεως, προς την Ελεγκτική Υπηρεσία, μπορεί να υποβάλει καταγγελίες σχετικά με καταναλωτικά αγαθά προς την υπηρεσία Καταναλωτών του υπουργείου Εμπορίου, καθώς επίσης προς το Γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος. Ο χρήστης μπορεί επίσης να εκδώσει διάφορα πιστοποιητικά.  
«Είναι ένα χρήσιμο έργο η αξία του οποίου θα φανεί καλύτερα όταν θα αρχίσουν να μπαίνουν κι επιπλέον υπηρεσίες», κατέληξε ο κ. Κωνσταντινίδης.
(Δημοσιεύτηκε στον «Πολίτη» στις 20 Μαρτίου 2016)

No comments:

Post a Comment